|
Tytuł |
Czy Jezus wiedział, że jest Bogiem? |
Autor |
Wydawnictwo |
"W drodze" |
Miejsce i rok wydania |
Poznań 1995 |
Opis książki |
Autor w tej krótkiej rozprawie pt “ Czy Jezus wiedział, że jest Bogiem?", unika w miarę jak to jest możliwe, polemik z tym, czy innym autorem, którego opinię zwalcza. Jeśli chodzi o innych to mogą mieć przekonanie iż zamiarem autora jest jedynie troska aby dostarczyć argumentów, które wykażą, że opinia utrzymywana przez tradycyjne stanowisko Kościoła ma za sobą mocniejsze racje niż opinie przez Niego, autora, zwalczane. Pisarz udowadnia, że postęp współczesnej egzegezy naukowej wcale nie zobowiązuje do reinterpretacji tradycyjnego nauczania Kościoła. Autor w przedmowie do tej książki zwierza się, że napisał ją na prośbę swoich przyjaciół: kapłanów, ludzi świeckich, zakonników, profesorów czy katechetów. Obecnie dzieje się w Kościele coś analogicznego do wydarzeń III wieku naszej ery - jest to rozdźwięk pomiędzy wiarą ludu a uczoną teologią. Już w tamtych czasach spekulacje uczonych, które prowadzono pod wpływem prądów naukowych, filozoficznych i kulturalnych, wywodzących się ze świata pogańskiego, często dalekie były od prawomyślności, którą zachował lud chrześcijański, kierujący się zdrowym instynktem duchowym. "Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom" (Mt 11, 25). Dzięki Bogu historia Kościoła może poszczycić się najtęższymi umysłami, które jednocześnie były jednymi z owych prostaczków: św. Augustyn, św. Tomasz i wielu innych. Na szczęście mamy ich wiele dzisiaj! Jednak niedoścignionym wzorem tych prostaczków jest Maryja, Niepokalana Dziewica, Matka Boża. Jej to właśnie autor zadedykował z synowskim oddaniem tę książkę. |
Spis treści |
Słowo od tłumacza Słowniczek ważniejszych terminów Wykaz skrótów Przedmowa Wprowadzenie Sprawa metodologii
CZĘŚĆ PIERWSZA: TRADYCJA
1. Cel czwartej Ewangelii 2. Ojcowie Kościoła 3. Teologowie 4. Wiara Kościoła potwierdza prawdę, iż Jezus wiedział, że jest Bogiem
CZĘŚĆ DRUGA: JEZUS HISTORII I JEZUS HISTORYKÓW
1. Hipoteza robocza 2. Studium historyczne tradycji ewangelicznej Dwa pierwsze etapy: nauczanie Jezusa skierowane do rzesz i do uczniów 3. Studium historyczne tradycji ewangelicznej (ciąg dalszy ) Trzeci etap: nauczanie Jezusa skierowane do uprzywilejowanych uczniów 4. Wyniki badań historycznych 5. Rola Ducha Świętego Jeszcze wiele mam do powiedzenia, ale teraz [jeszcze] znieść nie możecie (J 16,12) 6. Kim jest Jezus historii? Refleksje metodologiczne
CZĘŚĆ TRZECIA: WIARA KOŚCIOŁA A WSPÓŁCZESNA MENTALNOŚĆ
1. Jezus jest naprawdę człowiekiem Co znaczy "być naprawdę człowiekiem"? 2. Wiedza i cierpienie Jezusa 3. Co naprawdę znaczy: "Jezus wiedział, że jest Bogiem"? 4. Poznanie i niewiedza Jezusa
Zakończenie: Prawdziwy Jezus historyczny Czy szukać Go na początku tradycji ewangelicznej, czy na jej końcu? |
|